ای زن اینقدر گریه و زاری مکن و به خاطر بیاور که دنیا برای دختران، محنت سرایی بیش نیست، اما بسیار پیشتر از آنکه مارتین لوتر، بنیانگذار عصر روشنگری مغرب زمین در سوگواری مرگ دخترش به همسرش کاترین، اینگونه دلداری دهد، در ایران باستان زنان در کسوت پادشاه، فرمانده ناوگان کشتیرانی، ابرشم باف و نقره کاران تخت جمشید حقوق برابر، با مردان داشتند، دختران از مهد کودک های رایگان استفاده می کردند و زنان دارای حق برابر ارث و طلاق و پیروی از خرد در گزینش همسر بودند آنها حتی با مردان در بازی چوگان رقابت می کردند.

یادآوری نقش برجسته های گذشتگان به معنای میراث خواری تمدنی نیست که سالهاست گرد فراموشی می خورد اما چون بسیار نمادهای دیگر که فراموش شده اند و برای نسل ترد و نازکی که می کوشد واژگانی چون والنتاین و 8 مارس را تلفظ کند، یادواره ای است از گرامیداشت ریشه ها.

اینک این نسل باید به تلاش های طاقت فرسای زنان کارگر، زنان فرهیخته و پیشرو جهان در پس روزهای سرد نابرابری در سوله های کارگری و قانونی و در مجاورت هایدپارک برایانت و خیابانهای سیدنی و برلن ارج بگذارد و از آن الهام گیرد.

زنان شبیه پرندگانند، در قفس زندگی می کنند، آنها برای سالها این کار را انجام می داده اند، با یک دستمزد درجه دوم. آزادی زنان می رود تا این قفس را خراب کند حالا به ما بپیوندید و خروشان شوید.

این متن یکی از اعلامیه های زنان برای برگزاری مراسم سالانه روز جهانی زن است که به بعد از جنگ جهانی اول بر می گردد.

در حقیقت 8 مارس 1857 نقطه آغاز حرکت بود. محتوای خواستها  مطالبات زنان دراین سالها چنین نشان می دهد که جنبش زنان باجرقه یک جنبش کارگری آغاز شده و سپس به جریانات فمینیستی گره خورده است. در هر صورت مساله زنان یک مساله جدا از سیر تکوینی آنچه درآن کشورها می گذشت نبود، همه چیز با هم شکل می گرفت و نه یکی پس از دیگری اما در یک روند تدریجی و پیش رونده.

زنان درکشورهای غربی میراث خوار تفکری در تمدن روم و یونان بودند که زن را تنها برای افزودن جمعیت جمهوری لازم می دانستند. ارسطو زنان را دراز گیسوانی می نامید که تنها یک درجه ازبردگان آزادتر بودند.

در مجاورت تمدنی که زیربنای فکری تمدن غرب قلمداد می شود، تمدن ایران دارای یکی از متفاوت ترین دیدگاهها نسبت به زن بود.اساطیر ایرانی زمینی اند و زن به معنای آفرینندگی همواره همپایه مرد و نه در درجه ای متفاوت آمده است.

زن همواره در متون باستانی ایران به عنوان یک انسان کامل مطرح بوده وقتی زرتشت از زن و مرد صحبت می کند، فروهر های زنهای بزرگ و پارسا را می ستاید و هیچگونه کم اندیشی در گاتها دیده نمی شود. در قوانین خانواده آن زمان تشخیص طلاق به عهده دادگاه بوده است و مرد نمی توانسته به راحتی زن راطلاق دهد و دادگاه حتی در زمانی که بیم آن می رفته که زن در خانه شوهر دچار مشکل روانی شود، مسکن او را جدا می کرده. پس از این زن در حقوق مالی می توانسته است جهیزیه خود راپس بگیرد.

ادامه دارد ....

Pars Nikoo پارس نیکو